Veskrze poctivý moderátor umístil
soutěžní cenu – auto – za jedny ze tří
dveří. Za každými ze zbývajících
dveří je cena útěchy – koza. Úkolem
soutěžícího je zvolit si jedny dveře. Poté
moderátor otevře jedny ze dvou zbývajících
dveří, za nimiž je koza. Teď má soutěžící
možnost buď ponechat svou původní volbu, nebo změnit volbu na
zbývající dveře. Soutěžící
vyhrává cenu, která je za dveřmi, které si
zvolil. Soutěžící nemá žádné
předchozí znalosti, které by mu umožnily odhalit co je za
dveřmi.
Monty Hallův problém může být modelován pomocí tří náhodných veličin: Prize (cena), First Selection (první výběr), and Monty Opens (Monty otevře). Hodnoty těchto veličin jsou vždy tři: "Door 1"(první dveře), "Door 2" (druhé dveře), and "Door 3" (třetí dveře).
Dveře, za kterými je cena, jsou známé Montymu a tak výběr Montyho (Monty
Opens) závisí na veličině Prize.
Monty nikdy neotevře dveře, které jste si vybrali, takže jeho výběr (Monty
Opens) také závisí na veličině First
Selection.
Toto můžeme ilustrovat pomocí orientovaného grafu
(který definuje strukturu bayesovské sítě)
následovně:
|
Obrázek 1: Struktura bayesovské sítě pro Monty Hallův problém. Orientovné hrany znázorňují závislost veličiny Monty Opens na veličinách Prize a First Selection. |
Pravděpodobnostní tabulka veličiny Prize je v Tabulce 1.
|
||||||
Tabulka 1: P(Prize). |
Pravděpodobnostní tabulka veličiny First Selection je v Tabulce 2 (tato tabulka se ve skutečnosti při výpočtu nepoužije, protože vždy vybereme jeden ze tří stavů této veličiny).
|
||||||
Tabulka 2: P(First Selection). |
Tabulka 3 znázorňuje podmíněnou pravděpodobnostní tabulku veličiny Monty Opens. Tato tabulka, říká, že když je cena za prvními dveřmi a vy si vyberete třetí dveře pak Monty nemá jinou volbu než otevřít druhé dveře, protože to jsou jediné dveře, které může otevřít a není za nimi cena.Když si vyberete dveře, za kterými je cena, Monty si náhodně vybere jedny ze dvou zbývajících dveří.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabulka 3: P(Monty Opens | Prize, First Selection). |
Bayesovská síť je tvořena strukturou z Obrázku 1 a pravděpodobnostní tabulkami pro uzly této sítě. Její konstrukce v programech jako je Hugin nezabere více jak deset minut. Po její kompilaci bude v grafické rozhraní Huginu vypada podobně jako na Obrázku 2. Obrázek 2 je interaktivní Java applet, který vám umožňuje udělat první výběr a pak vložit výběr, který udělá Monty. Po té je možné s tabulky vyčíst pravděpodobnost toho, kde je cena (Prize).
|
|
Obrázek 2: Interaktivní obrázek zobrazující veličiny problému Monty Halla. Pro výběr dveří použijte myš, nejprve pro váš výběr a poté pro výběr Monty Halla. |
Obrázek 2 ukazuje, že je vždy lepší vybrat si jiné dveře, než ty, které jste si vybrali poprvé (pravděpodobnost získání ceny je tak 2/3).
Nakonec si můžete stáhnout soubor Huginu s modelem tohoto příkladu.