Experiment listopad – databáze vzhledu materiálů ve virtuální realitě

Otevřete si katalog s nábytkem nebo se podívejte na obyčejnou reklamu na auta – uvidíte obrázky, které se podobají fotkám, ale ve skutečnosti to jsou modely vytvořené pomocí počítačového modelování. Koukněte se na ně pořádně a zaměřte se na lesklé materiály. Lesknou se přesně tak, jak by se leskly ve skutečném obýváku nebo na skutečné silnici?

V našem výzkumu pracujeme se světlem. Snažíme se, aby materiály na povrchu předmětů vypadaly pod určitým úhlem osvětlení přesně tak, jak by vypadaly na fotografii. Aby se leskly tam, kde se lesknout mají, aby odrážely světlo přesně tam, kdy by měly.

Jak nejlépe zachytit v počítačovém modelování všechny vlastnosti povrchu?
Jak nejlépe zachytit v počítačovém modelování všechny vlastnosti povrchu?

Při bezpečnostních zkouškách interiérů automobilu si nemůžete dovolit udělat chybu – materiály se na světle musejí ve virtuálním prostředí chovat skutečně věrohodně. Stejně tak nároky na kvalitu filmové reprodukce stoupají. Při použití holografických či speciálních lesklých laků nelze při tvorbě virtuální reality spoléhat na jednoduché funkce renderovacích programů.

Jak je stůl osvětlen?
Jak je stůl osvětlen?

Jedinečné výsledky našeho výzkumu vedou k možnosti modelovat i tak složitý vzhled jako jsou metalické laky nebo velmi lesklé fólie. Materiály za tímto účelem proměřujeme speciálním měřákem. Díky těmto měřením získáváme data k potahování předmětů určitými materiály ve virtuálním prostředí pod nasvícením.

Vytvořili jsme dokonce databázi těchto materiálů. Co nám v ní ještě chybí? Subjektivní data o materiálech. Proto potřebujeme Vás, dobrovolníky pro výzkum, abyste nám vyplnili náš další experiment.

Experiment se skládá celkem z 9 testů – každý je zaměřen na jednu subjektivní vlastnost. V rámci nabízených materiálů potřebujeme ohodnotit každou vlastnost na každém materiálu body 1 (nejhorší) až 9 (nejlepší).

První vlastnost kterou testujeme je lesklost – rozklikněte si experiment.

Pokud se Vám nebude chtít hodnotit všechny vlastnosti, nevadí. Budeme rádi i za vyplnění pouze části z nich.

Pro ty, co vydrží až do konce, máme symbolickou doměnu ke stažení.

A nezapomeňte se o experimentu zmínit svým kamarádům a známým. Aby i oni mohli být součástí jedinečného českého výzkumu.

Dejte o nás vědět dál!
RSS
Facebook
Google+
http://staff.utia.cas.cz/kolafova/experiment-listopad-databaze-vzhledu-materialu-ve-virtualni-realite/
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Pusťte si oficiální video o našem výzkumu

Tak je to tady!
Oficiální video o našem výzkumu si můžete pustit zde:

Dejte o nás vědět dál!
RSS
Facebook
Google+
http://staff.utia.cas.cz/kolafova/pustte-si-oficialni-video-o-nasem-vyzkumu/
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Výsledky experimentu – atraktivita natočení a nasvícení

V srpnovém experimentu jsme naše on-line dobrovolníky požádali, aby se s námi podělili o své subjektivní dojmy, konkrétně to, která kombinace nasvícení a natočení virtuální kapoty auta s naneseným lesklým lakem se jim líbí více, a která méně.

Dobrovolníci hodnotili následující sady obrázků, a to jako ve škole (1-nejlepší, 5 nejhorší).

Přehledový obrázek experimentu prostředí č.1
Přehledový obrázek experimentu první prostředí
Přehledový obrázek druhé prostředí
Přehledový obrázek experimentu druhé prostředí

U obou sad obrázků nejlépe vyšly automobily v diagonálním natočení, zatímco čelní ani boční pohled nepřipadá lidem atraktivní.

Děkujeme všem, kteří se experimentu zúčastnili!

Dejte o nás vědět dál!
RSS
Facebook
Google+
http://staff.utia.cas.cz/kolafova/vysledky-experimentu-atraktivita-natoceni-a-nasviceni/
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Experiment září 2017 – který materiál se více podobá originálu?

V září bychom rádi otestovali, jak dobře jsme schopni napodobit při počítačové simulaci materiál na zakřiveném povrchu.

Je naše metoda věrohodná? Pomozte nám to zjistit!

Budete porovnávat, který počítačem vygenerovaný obrázek se více podobá skutečné fotografii.

Zářijový experiment je zde!

Dejte o nás vědět dál!
RSS
Facebook
Google+
http://staff.utia.cas.cz/kolafova/experiment-zari-2017-ktery-material-se-vice-podoba-originalu/
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Letní vědecký experiment – staň se dobrovolníkem!

Automobil se speciálním povrchem
Automobil se speciálním povrchem

Jak již víte, proměřujeme na našem ústavu vzhled materiálu. Získaná data poté používáme při tvoření virtuální reality. Díky přesnému nasnímání daného povrchu můžeme konkrétním materiálem potáhnout křivé a nepravidelné předměty tak, že v počítačovém prostředí vznikne velmi věrohodný model. Odlesky, stíny i textura jsou při použití této metody přesně tam, kde mají za daného osvícení být.

Tento způsob získávání dat pro tvorbu virtuální reality je velice věrohodný. Používá se proto v automobilovém průmyslu při testech bezpečnosti. Stačí kousek materiálu z palubní desky, abychom získali data potřebná pro počítačový model, který jasně ukáže, při jakých úhlech osvětlení může dojít k oslnění řidiče. Také při tvorbě virtuálních modelů aut se speciálními laky je tato metoda jedinečná.

Dobrovolníky potřebujeme pro potvrzení našeho měření

K potvrzení toho, že virtuální modely získané touto metodou jsou lidmi opravdu vnímány dobře, potřebujeme dobrovolníky pro výzkum, kteří vyplní náš experiment.

V dnešním experimentu bychom rádi ověřili, jaký je vliv natočení autíčka se speciálním lakem (naneseným ve virtuálním prostředí pomocí naší metody) na subjektivní vnímání lidí. Které natočení tohoto lesklého předmětu se lidem líbí více, a které méně. Chceme si též ověřit vliv prostředí, ve kterém se předmět nachází.

Přehledový obrázek dnešního experimentu
Přehledový obrázek dnešního experimentu

Po ukončení experimentu zde podáme opět zprávu!

Víme, že byste se rádi dozvěděli hned celkové výsledky, a také to, jak si stojíte v porovnání s ostatními uchazeči. To bohužel momentálně není možné, nicméně celkové výsledky zde samozřejmě zveřejníme hned po zpracování. Uvidíte tak, co lidé v průměru vnímají nejlépe, co nejhůř. Pomozte nám, prosím, sdílením tohoto experimentu získat co největší počet lidí, aby data byla průkazná.

Experiment má dvě části. Můžete vyplnit první, druhou, nebo obě dvě…

První část experimentu je zde

Druhá část experimentu je zde

Děkujeme!

Dejte o nás vědět dál!
RSS
Facebook
Google+
http://staff.utia.cas.cz/kolafova/letni-vedecky-experiment-stan-se-dobrovolnikem/
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Oddělení rozpoznávání obrazu na Veletrhu vědy 2017

8.-10. června jste nás mohli potkat na Veletrhu vědy na stánku Ústavu teorie informace a automatizace AV ČR, v.v.i. Co zajímavého jsme Vám ukázali?

Funkční měřící zařízení ze stavebnice Merkur

Měřící zařízení ze stavebnice Merkur
Měřící zařízení ze stavebnice Merkur

Největším hitem se stal měřící přístroj postavený ze stavebnice Merkur. Zájem ze stran návštěvníku předčil všechna očekávání. Ano, měřící přístroj byl skutečně postaven ze stavebnice Merkur a skutečně se používal při výzkumu (dnes již byl nahrazen komerčním plně automatizovaným zařízením).

A co toto měřící zařízení z Merkuru umí? Dokáže nafotit jakýkoliv materiál pod různými úhly osvětlení/pohledu a přenést ho tak z reality do virtuální reality.

Metalické laky nanesené ve virtuálním prostředí na kapotu auta
Metalické laky nanesené ve virtuálním prostředí na kapotu auta

Data získaná tímto měřením se používají při počítačovém modelování. Díky nim se dá jakýkoliv předmět libovolného tvaru v 3D virtuálním prostředí potáhnout konkrétním změřeným materiálem bez ztráty informace o odlescícha, barevných přeměnách a stínování, které se dějí na povrchu např. metalických laků.

Kde se tyto informace používají?

Kromě vizualizace nacházejí tato měření využití také při simulaci bezpečnosti v automobilovém průmyslu. Stačí data z materiálu o velikosti 5×5 cm k tomu, aby si s ním designér mohl při počítačovém modelování vozu potáhnout vnitřek vozidla, ve virtuálním prostředí si ho také nasvítit a zjistit tak, zda může při použití daného povrchu dojít k oslnění řidiče.

Realisticky vypadající optické chování materiálů při počítačovém modelování je samozřejmě potřeba i v herním a filmovém průmyslu nebo při marketingu libovolného výrobku.

Eye Tracker

Bludiště pro oči
Bludiště pro oči

Představili jsme také zařízení Eye-Tracker, které snímá pohyby lidského oka. Toto zařízení může sloužit pro vědecké účely, nachází však uplatnění také v reklamě a optimalizaci webových stránek. Na našem stánku se dobrovolníci mohli zúčastnit krátkého vědeckého experimentu nebo si očima projít bludiště.

Všem, kteří navštívili náš stánek děkujeme za zájem, který o problematiku projevili, i velice pozitivní reakce.

Dejte o nás vědět dál!
RSS
Facebook
Google+
http://staff.utia.cas.cz/kolafova/oddeleni-rozpoznavani-obrazu-na-veletrhu-vedy-2017/
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Výzkum lidského vnímání – květen 2017

V květnu proběhl experiment lidského vnímání přímo na našem pracovišti. Zde si můžete přečíst, co jsme po dobrovolnících požadovali.

Co zkoumáme?

V rámci minulých projektů byla vytvořena počítačová databáze různých materiálů používaných v interiéru jako jsou látky, podlahové krytiny nebo povrchy na zeď pro použití v grafickém modelování. Databázi dnes používají výzkumníci i komerční zájemci z celého světa. Z reálných aplikací se jedná např. o tvorbu grafiky v počítačových hrách nebo počítačové modelování interiéru ve filmech.

Zmíněné materiály jsou však nyní pouze digitalizovaným obrazem skutečné předlohy a chybí jim „lidský“ rozměr. Jak jsou jednotlivé tkaniny vnímány skutečným člověkem? Jak atraktivní jsou pro skutečného jedince? V rámci současného výzkumu by měla být databáze rozšířena právě o tato data.

Byli bychom rádi, pokud byste se výzkumu zúčastnili.

Co čeká dobrovolníka pro výzkum lidského vnímání?

Vzorky
Vzorky

Dobrovolník se dostaví v domluveném termínu na Ústav teorie informace a automatizace AV ČR, v.v.i. – podrobnosti a mapku naleznete zde: http://staff.utia.cas.cz/kolafova/kontakt/. V rámci výzkumu ho čeká ohodnocení jeho subjektivního vnímání testovaných materiálů, především tkanin. Dobrovolník bude hodnotit celkem 12 vlastností u každého ze 113 materiálů. Test trvá 90-120 minut.

A na závěr odměna…

Za účast na experimentu obdržíte finanční odměnu ve výši 200 Kč.

Svůj termín si můžete závazně zarezervovat již nyní pomocí rezervačního systému, případně e-mailem.

Dejte o nás vědět dál!
RSS
Facebook
Google+
http://staff.utia.cas.cz/kolafova/vyzkum-lidskeho-vnimani-kveten-2017/
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Výsledky druhého dubnového experimentu

Během dubna proběhl již druhý on-line experiment lidského vnímání. Testovány byly tři různé typy komerčně používaných laků se speciálními efekty, respektive jejich počítačové zobrazení na reálném tvaru.

Před počítačovým modelováním se povrchy nasnímají speciální technologií z různých úhlů pod různým osvětlením. Následně se pomocí získaných dat modeluje vzhled daného pigmentu na reálném povrchu. Cílem experimentu bylo zjistit, jak pečlivě musí být povrch proměřen, aby byl člověk schopen rozlišit detaily.

V experimentu byli lidé tázáni, zda vidí rozdíl mezi zjednodušeným počítačovým modelem a referenčním obrázkem. Daný pigment byl vždy nanesený na tvaru kapoty auta.

U každého ze tří povrchů bylo testováno několik variant počítačového modelování. Byly zařazeny také referenční obrázky.

Až čtvrtina lidí vidí rozdíly i mezi zcela shodnými obrázky!

Referenční obrázky byly tyto:

Referenční obrázky laku č. 1 -26 % lidí vidí rozdíl
Referenční obrázky laku č. 1 – 26 % lidí vidí rozdíl

 

Referenční obrázky laku č. 2 -22 % lidí vidí rozdíl
Referenční obrázky laku č. 2 – 14 % lidí vidí rozdíl

 

Referenční obrázky laku č. 3 -22 % lidí vidí rozdíl
Referenční obrázky laku č. 3 – 22 % lidí vidí rozdíl

Sami si nyní můžete v klidu ověřit, zda se Vám obrázky jeví odlišně nebo ne – stačí si obrázky rozkliknout do nového okna. Ukázelo se, že až čtvrtina lidí vidí rozdíly i mezi zcela shodnými obrázky.

U některých obrázků lidé rozdíl poznají většinou hned!

Mezi obrázky byly zařazeny i ty, u kterých se předpokládalo, že budou rozeznatelné na první pohled. Toto zjištění se potvrdilo.

Lak č.1 : 72 % lidí vidí na první pohled rozdíl mezi obrázky - referenční obrázek je levý
Lak č.1 : 72 % lidí vidí na první pohled rozdíl mezi obrázky – referenční obrázek je levý

 

Lak č. 2 : 99 % lidí vidí na první pohled rozdíl mezi obrázky - referenční obrázek je levý
Lak č. 2 : 99 % lidí vidí na první pohled rozdíl mezi obrázky – referenční obrázek je levý

 

Lak č. 3 : 71 % lidí vidí na první pohled rozdíl mezi obrázky - referenční obrázek je levý
Lak č. 3 : 71 % lidí vidí na první pohled rozdíl mezi obrázky – referenční obrázek je levý

 

 

Jisté rozdíly lidé příliš nevnímají

Od jisté hranice již většina lidí nevnímá rozdíly mezi referenčním obrázkem a zkoumaným obrázkem.

Lak č. 1 - pouze 30 % lidí vidí rozdíly mezi obrázky - referenční obrázek je vpravo
Lak č. 1 – pouze 30 % lidí vidí rozdíly mezi obrázky – referenční obrázek je vpravo

 

Lak č. 2 - pouze 23 % lidí vidí rozdíly mezi obrázky - referenční obrázek je vpravo
Lak č. 2 – pouze 23 % lidí vidí rozdíly mezi obrázky – referenční obrázek je vpravo

 

Lak č. 3 - pouze 22 % lidí vidí rozdíly mezi obrázky - referenční obrázek je vpravo
Lak č. 3 – pouze 22 % lidí vidí rozdíly mezi obrázky – referenční obrázek je vpravo

 

Lidské vnímání je velmi subjektivní, často nedokonalé. Pokud nyní obrázky v klidu zkoumáte, nezapomeňte, že zadání experimentu bylo, aby lidé sdělili, zda vidí rozdíl na první pohled.

Výsledkem celého experimentu je zjištění, že pro počítačové modelování daných povrchů může být měření referenční materiálů s nanesenými laky zredukováno z 6,5 tisíce snímků na pouhých 100, což přináší časovou úsporu 19 hodin – z původních 20 hodin na jeden materiál stačí každý povrch měřit pouze 1 hodinu.

 

Děkujeme všem, kteří se tohoto experimentu zúčastnili. Jen díky Vám je nyní možné měřit s časovou úsporou neuvěřitelných 95 procent! Již brzy se můžete těšit na další experimenty.

Dejte o nás vědět dál!
RSS
Facebook
Google+
http://staff.utia.cas.cz/kolafova/zpetna-vazba-experiment-17-04-b/
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Druhý experiment roku 2017 je tu!

Milí dobrovolníci,

přinášíme druhý experiment letošního roku. Jde opět o test lidského vnímání – tentokrát se jedná o speciální laky na auta. Poznáte rozdí mezi složitým a jednoduchým počítačovým modelováním?

Zajímá nás, které detaily ještě skutečný člověk dokáže rozlišit. K experimentu se přihlásíte kliknutím na tento odkaz.

Příklad

Nezapomeňte si roztáhnout test na celou obrazovku pomocí klávesy F11!

 

Dejte o nás vědět dál!
RSS
Facebook
Google+
http://staff.utia.cas.cz/kolafova/druhy-experiment-roku-2017-je-tu/
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Experiment – studie lidského vnímání – duben 2017

V dubnu 2017 jsme zveřejnili první výzvu k účasti na on-line testování lidského vnímání v rámci projektu GA17-18407S. Dobrovolníci z řad veřejnosti se mohli zapojit do vědeckého experimentu, který zkoumá schopnosti lidského oka rozpoznat detaily počítačově vymodelovaného povrchu.

Zadání pro zúčastněné bylo jednoduché, i když celá úloha byla poněkud obsáhlá. Účastníci experimentu měli za úkol porovnat postupně devadesát dvojic obrázků a sdělit, zda mezi levým a pravým obrázkem vidí na první pohled rozdíl.

Jako symbolickou odměnu jsme pro všechny statečné, kteří prošli celý test, připravili ke stažení omalovánku v duchu celého projektu. Již nyní vymýšlíme, co připravíme pro příští účastníky experimentu.

Když se někdo zúčastní takovéh testu, zajímají ho pochopitelně také výsledky. Momentálně zpracováváme data k uveřejnění v rámci vědecké publikace. K publikování článku v odborném časopise však uplyne ještě nějaký čas, proto pro všechny zvědavé přinášíme malou ochutnávku výsledků lidského vnímání.

Mezi dvojicemi obrázků byly takové, které šly rozeznat na první pohled a většina zúčastněných našla rozdíl. Tyto obrázky například celých 79 % lidí považovalo za rozdílné hned na první pohled.

79 % lidí vidí rozdíl mezi obrázky
79 % lidí vidí rozdíl mezi obrázky

Potom byly obrázky opravdu záludné. Mezi ně patří tento kovově modrý nátěr. Pouze 16% účastníků si všimlo rozdílu mezi pravým a levým obrázkem. Nyní již nemusíte dát na první dojem a můžete si obrázek v klidu rozkliknout a kouknout se, zda nějaké rozdíly odhalíte.

Pouze 16 % lidí vidí rozdíl mezi obrázky
Pouze 16 % lidí vidí rozdíl mezi obrázky

Mezi další zapeklité obrázky patřil i tento modrý:

27 % lidí vidí rozdíl mezi levým a pravým obrázkem
27 % lidí vidí rozdíl mezi levým a pravým obrázkem

Zhruba čtvrtině dobrovolníků se zdály obrázky rozdílné, zbytku připadaly na první pohled stejné. U ostatních obrázků se jejich rozlišitelnost pohybovala mezi těmito krajními případy.

Jak již bylo řečeno, celkové závěry budou publikovány v odborném časopise. Odkaz na publikaci uveřejníme na našich webových stránkách.

Tímto děkujeme všem, kteří se do testování zapojili! Pokud si nechcete nechat ujít další experimenty, přihlaste se k odběru novinek v levém menu tohoto webu nebo se k nám přidejte na Facebooku! Pokud máte k experimentu připomínky, dejte nám, prosím, vědět.

Dejte o nás vědět dál!
RSS
Facebook
Google+
http://staff.utia.cas.cz/kolafova/experiment-studie-lidskeho-vnimani-duben-2017/
Twitter
Pinterest
LinkedIn
RSS
Facebook
Google+
http://staff.utia.cas.cz/kolafova/page/3
Twitter
Pinterest
LinkedIn