Home » Experimenty » Výsledky druhého dubnového experimentu

Výsledky druhého dubnového experimentu

Během dubna proběhl již druhý on-line experiment lidského vnímání. Testovány byly tři různé typy komerčně používaných laků se speciálními efekty, respektive jejich počítačové zobrazení na reálném tvaru.

Před počítačovým modelováním se povrchy nasnímají speciální technologií z různých úhlů pod různým osvětlením. Následně se pomocí získaných dat modeluje vzhled daného pigmentu na reálném povrchu. Cílem experimentu bylo zjistit, jak pečlivě musí být povrch proměřen, aby byl člověk schopen rozlišit detaily.

V experimentu byli lidé tázáni, zda vidí rozdíl mezi zjednodušeným počítačovým modelem a referenčním obrázkem. Daný pigment byl vždy nanesený na tvaru kapoty auta.

U každého ze tří povrchů bylo testováno několik variant počítačového modelování. Byly zařazeny také referenční obrázky.

Až čtvrtina lidí vidí rozdíly i mezi zcela shodnými obrázky!

Referenční obrázky byly tyto:

Referenční obrázky laku č. 1 -26 % lidí vidí rozdíl
Referenční obrázky laku č. 1 – 26 % lidí vidí rozdíl

 

Referenční obrázky laku č. 2 -22 % lidí vidí rozdíl
Referenční obrázky laku č. 2 – 14 % lidí vidí rozdíl

 

Referenční obrázky laku č. 3 -22 % lidí vidí rozdíl
Referenční obrázky laku č. 3 – 22 % lidí vidí rozdíl

Sami si nyní můžete v klidu ověřit, zda se Vám obrázky jeví odlišně nebo ne – stačí si obrázky rozkliknout do nového okna. Ukázelo se, že až čtvrtina lidí vidí rozdíly i mezi zcela shodnými obrázky.

U některých obrázků lidé rozdíl poznají většinou hned!

Mezi obrázky byly zařazeny i ty, u kterých se předpokládalo, že budou rozeznatelné na první pohled. Toto zjištění se potvrdilo.

Lak č.1 : 72 % lidí vidí na první pohled rozdíl mezi obrázky - referenční obrázek je levý
Lak č.1 : 72 % lidí vidí na první pohled rozdíl mezi obrázky – referenční obrázek je levý

 

Lak č. 2 : 99 % lidí vidí na první pohled rozdíl mezi obrázky - referenční obrázek je levý
Lak č. 2 : 99 % lidí vidí na první pohled rozdíl mezi obrázky – referenční obrázek je levý

 

Lak č. 3 : 71 % lidí vidí na první pohled rozdíl mezi obrázky - referenční obrázek je levý
Lak č. 3 : 71 % lidí vidí na první pohled rozdíl mezi obrázky – referenční obrázek je levý

 

 

Jisté rozdíly lidé příliš nevnímají

Od jisté hranice již většina lidí nevnímá rozdíly mezi referenčním obrázkem a zkoumaným obrázkem.

Lak č. 1 - pouze 30 % lidí vidí rozdíly mezi obrázky - referenční obrázek je vpravo
Lak č. 1 – pouze 30 % lidí vidí rozdíly mezi obrázky – referenční obrázek je vpravo

 

Lak č. 2 - pouze 23 % lidí vidí rozdíly mezi obrázky - referenční obrázek je vpravo
Lak č. 2 – pouze 23 % lidí vidí rozdíly mezi obrázky – referenční obrázek je vpravo

 

Lak č. 3 - pouze 22 % lidí vidí rozdíly mezi obrázky - referenční obrázek je vpravo
Lak č. 3 – pouze 22 % lidí vidí rozdíly mezi obrázky – referenční obrázek je vpravo

 

Lidské vnímání je velmi subjektivní, často nedokonalé. Pokud nyní obrázky v klidu zkoumáte, nezapomeňte, že zadání experimentu bylo, aby lidé sdělili, zda vidí rozdíl na první pohled.

Výsledkem celého experimentu je zjištění, že pro počítačové modelování daných povrchů může být měření referenční materiálů s nanesenými laky zredukováno z 6,5 tisíce snímků na pouhých 100, což přináší časovou úsporu 19 hodin – z původních 20 hodin na jeden materiál stačí každý povrch měřit pouze 1 hodinu.

 

Děkujeme všem, kteří se tohoto experimentu zúčastnili. Jen díky Vám je nyní možné měřit s časovou úsporou neuvěřitelných 95 procent! Již brzy se můžete těšit na další experimenty.

Dejte o nás vědět dál!
RSS
Facebook
Google+
http://staff.utia.cas.cz/kolafova/zpetna-vazba-experiment-17-04-b/
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Leave a comment

RSS
Facebook
Google+
http://staff.utia.cas.cz/kolafova/zpetna-vazba-experiment-17-04-b
Twitter
Pinterest
LinkedIn